Spiderwomen er to sambloggere som snuser rundt på verdensveven hver for seg, og som av og til finner noe de vil dele med hverandre, enten det er syke tanker eller syke bilder, eller av og til noe søtt. Som edderkopper flest lager vi ting av tråder, og vi spiser partnerne våre etter sex. Vi liker å vikle de som er mindre enn oss, eller dummere enn oss, inn i nett, og vi har til tider et avslappet forhold til sannhet.

torsdag 8. mai 2008

Ekle navler og søte edderkoppbarn



Det er ganske vanlig å høre om den vakre menneskekroppen, og at det er noe vakkert i alle. Kroppen og det vakre behandles med ærbødig respekt, og store, store ord.

Vel, det er noe stygt i alle også, eller på alle. For eksempel er navler jevnt over stygge, og ekle. Jeg synes navler er det absolutt ekleste på menneskekroppen, dette aller første arret vårt. Og ærlig talt - det hjelper faktisk ikke å pynte navlen med smykker - det gjør at man bare blir enda mer oppmerksom på hvor ekkel den er.

Da jeg var barn og leste "Onkel Toms hytte" var jeg fascinert av den lille jenta Topsy som ikke var blitt født. Hun hadde ikke navle. Og i "Elskede" av Toni Morrison blir den tidligere slaven Sethe hjemsøkt av sin døde datter. Hun har heller ingen navle.

I min ungdom så jeg filmen "Vil du se min smukke navle", og det jeg husker fra den er en saftig klinescene i en båt, og den ekle, ekle tittelen. Man spør bare ikke folk om de vil se navlen.

En gang kastet jeg nesten opp da en kjæreste jeg hadde rørte ved navlen min. Etter det ga jeg klar beskjed til senere partnere at navler var absolutt tabu - jeg er absolutt ikke prippen, men grensa går ved navler.

Og om navlen er en ekkel ting på kroppen, er navlelo et ekkelt ord i språket. Det orker jeg ikke å snakke om en gang, selv om jeg har en kjæreste som har et glass med små ting han sier han har funnet i navlen sin. Han sier det er et kunstprosjekt. Jeg har ennå ikke fortalt ham at det er gjort før - Graham Barker har samlet i årevis.



OK - det finnes andre ekle ting på kroppen, også, men navlen troner alene på toppen av ekle-lista, fulgt av tær. Det skal jeg si noe om en annen dag.

Det er derfor edderkoppbarn er så yndige og søte: de har som kjent ingen tær, og siden de kommer fra egg har de heller ingen navle. Og man kan si mye om edderkopper, men navlebeskuende kan man i alle fall ikke beskylde oss for å være...

Ingen kommentarer: